donderdag 15 november 2007

Casus: Wat moet ik doen?

Leidster van een kinderdagverblijf vertelt:
Een kind uit mijn groep ziet er onverzorgd uit als het wordt gebracht door de ouders en ruikt niet altijd fris.
Moet ik hier iets over zeggen tegen de ouders?
Mag ik hier uberhaupt wel iets over zeggen tegen de ouders?
Stel dat ik het ga zeggen, hoe moet ik dat dan doen en wanneer?
Jeetje, wat is dit lastig!

Mijn antwoord:
Ik zou het wel aan de ouders zeggen. Natuurlijk niet 's ochtends wanneer er meerdere ouders en kinderen bij kunnen zijn. Maar bijvoorbeeld tijdens een ouderavond of tien minutengesprekje. Er zijn verscheidene gelegenheden wanneer je de ouders alleen spreekt.
Dit lijkt me het beste moment, want het kan best zijn dat je de ouders ermee kwetst en het zou dan niet prettig zijn als je er allemaal anderen bij hebt staan.
Het kan ook zijn dat de ouders niet beter kunnen. Misschien hebben ze geen geld om elke dag te douchen of hun kind in bad te doen. Dit zou niet leuk voor de ouders zijn als je hen er op attendeert en er zijn andere mensen bij aanwezig.
Als je alleen met de ouders bent kan je ze erop wijzen dat hun kind niet altijd fris ruikt en er niet altijd verzorgd bij loopt.
Je kan hen dan vragen of ze dit zelf ook vinden en of dit een bepaalde reden heeft.
Misschien hebben ze er 's ochtends geen tijd voor of maakt hun kind er zo'n drama van, dat het er maar bij laten zitten.
Het lijkt mij dat je gewoon over deze dingen kan praten met ouders. Als je gewoon netjes en fatsoenlijk blijft is niets aan de hand. Je kan het moeilijk voor je houden, want elke keer als het kind dan komt erger je je er misschien wel aan.

Geen opmerkingen: