donderdag 15 november 2007

Ontwikkelingspsychologie; baby's van 0 tot 6 maand




Kinderen ontwikkelen zich niet allemaal in hetzelfde tempo. In z'n algemeenheid valt er wel iets te zeggen over de leeftijd waarop zij hun eerste woordje zeggen, gaan kruipen of zindelijk worden, maar de individuele verschillen zijn groot.
Het stimuleren van de ontwikkeling betekent daarom voornamelijk: inspelen op de persoonlijke behoeften van een kind op een bepaald moment.
De meeste kleintjes hebben er vooral plezier, bezigheden te oefenen die ze nog net niet beheersen. Het is de kunst te ontdekken welke dat zijn. Observatie is daarom heel belangrijk.

Motorisch
Baby's zijn druk bezig de mogelijkheden van hun eigen lijfje te ontdekken. Jij kan ze daarbij helpen. Ga eens met je rug tegen de muur zittenen neem een baby op je knieen. Als je hem zachtjes heen en weer beweegt, zie je dat het kleintje zijn nek en romp steeds opnieuw rechtop brengt.
Zo traint hij zijn nek- en rugspieren en evenwichtsorganen. Vanaf ongeveer vier maanden zijn de meeste kinderen in staat een speeltje te betasten en te bekijken. Je moet het ze wel in hun hand geven want zelf grijpen lukt ze nog niet.
Wel ontdekken ze nu hun eigen handjes en voetjes: ze fladderen ermee, sabbelen erop, trappelen. Moedig dit aan door de kinderen bijvoorbeeld een armbandje of sokje met een belletje aan te doen (eenvoudig zelf te maken). Als ze doorhebben dat ze zo zelf een geluidje maken, willen ze steeds opnieuw bewegen.

Taal
In de baarmoeder vangen baby's al de taaluitingen en intonaties op van hun moedertaal.
Dat helpt ze na de geboorte met het leren ervan.
Pasgeborenen kunnen al bepaalde klanken van elkaar onderscheiden.
Met een paar weken maken zij hun eerste geluiden zoals uh, oh, eh. Zijn baby's ongeveer 5 maanden , dan begint het te brabbelen. Ze produceren dan eenvoudige onzinwoorden, zoals kakaka of tietie. Brabbel gerust terug; baby's vinden het leuk en leren bovendien zo nieuwe klanken. Door te luisteren, gaan ze bovendien begrijpen hoe gesprekken verlopen: mensen spreken en luisteren om de beurt.
Vertel een baby ook wat je doet als je bezig bent. 'Ik doe nu een schone luier aan'
Benoem daarnaast de dingen die hem interesseren. 'dit is een bal'
Op een bepaald moment herkent het kind de betekenis van zo'n vast zinnetje.
Ook zingen en voorlezen helpen bij het leren van de taal.

Sociaal-emotioneel
Baby's zijn vooral op zichzelf gericht.: hun behoefte aan voeding en warmte moet worden bevredigd.
Toch zijn ze meesters in het maken van contact.
Hun grote ogen, ronde toeten en eerste lachjes vertederen volwassenen en maken dat die voor hen willen zorgen.
In de loop van het eerste jaar gaan baby's zich langzamerhand hechten aan hun belangrijkste verzorgers. Deze gehechtheid zorgt er niet alleen voor dat ze zich veilig voelen in de nabijheid van die personen, maar ook dat ze later makkelijker relaties aan kunnen gaan.
Je kunt de hechting bevorderen door veel bij de baby te zijn en te reageren op zijn behoeften. Pak hem op als hij huilt, wieg hem, aai hem, loop rondjes, praat troostend. En ga vooral ook in op zijn positieve uitingen (lachen, geluidjes).
De baby zal je belonen door steeds enthousiaster te reageren als hij je ziet.

Geen opmerkingen: